Yaygın Anksiyete Bozukluğu (Bunaltı - Kaygı Bozukluğu)

E-posta Yazdır PDF

Yaygın , hoş olmayan , belirsiz bir tehlike hissiyle kendini gösteren , çogunlukla ürperme ve kalp atışlarının hızlanması gibi belirtilerle bir arada görülen anksiyete(bunaltı), herkesin zaman zaman hissettiği bir duygudur. Aynı zamanda anksiyete, kişiye tehlikeyi haber veren ve bu tehlikeyle başa çıkması için önlem almaya iten bir sinyaldir.

Korku ile anksiyeteyi, birbirinden ayırmak gereklidir. Korku kesin, bilinene ve dıştan gelen bir tepki karşısında hissedilen tepki ;

anksiyete ise bilinmeyen, karmaşık ve içten gelen bir tehdide verilen tepkidir. Bu fark şöyle bir örnekle de anlaşılabilir; hızla yaklaşan bir arabadan duyulan korku, ancak yabancılarla dolu kalabalık bir salonda duyulan ise anksiyetedir .

Anksiyete hisseden kişide bazı değişikler ortaya çıkabilir. Bunlara sıkıntının beden belirtileri de denebilir. Bunlar ; çarpıntı, sersemlik, huzursuzluk (yerinde duramama),titreme, terleme, reflekslerde canlılık, hipertansiyon, pupillerde genişleme,baygınlık hali, el ve ayakta uyuşma, mide ve barsaklarda gaz-irritasyon ağrı ,sık idrar yapma olabilir

Hastalık olarak ortaya çıktığında anksiyete sürekli (6 ay ve üstü)hale gelir, beden belirtileri ön plana çıkar. Hastalar huzursuz, gergin  ve ürkektir. Sıklıkla baş ağrısı ve ellerde titreme mevcuttur. Bazen bu durum hastalar tarafından ‘içim titriyor’ şeklinde ifade edilir. İrkilme ve her şeyden çabuk etkilenme hali olabilir. Hastalar bulundukları ortamı sürekli olası tehlikeler açısından gözden geçirir, çok  önemli olmayan konularda  bile endişelendikleri ya da olayların olası olumsuz sonuçları konusunda düşünmeden yapamadıkları görülür.Bu durum uzun sürerse kişinin mesleki ve  kişilerarası ilişkilerinde sorunlar  olmaya başlar

Bu hastalar çoğunlukla önce dahiliye uzmanlarına beden belirtilerini fiziki hastalık zannederek başvururlar. Yapılan tıbbı tetkik ve fizik muayenelerden sonra çoğunlukla fiziki bir hastalık saptanmaz. Genelde hastalar psikiyatri uzmanına sevk edilirlerse ya tanıyı kabul eder tedaviye başlarlar , ya da bunu kabullenemez doktor doktor dolaşmaya devam ederler.

Psikiyatrik tedaviyle yüz güldürücü sonuçlar alınır.